همشهری آنلاین: در درگیری‌های جدید بین نیروهای عراقی و نیروهای ارتش المهدی در شهرک صدر، 30 تن کشته و مجروح شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت اینترنتی ایلاف، یک منبع امنیتی عراق اعلام کرد: در درگیری میان نیروهای ارتش المهدی و نیروهای عراقی و آمریکایی در شهرک صدر که تا ساعاتی از صبح یکشنبه (اول اردیبهشت) نیز ادامه داشت، دست کم 8 تن کشته و 22 تن دیگر مجروح شدند.

از سوی دیگر، علی دباغ سخنگوی دولت عراق، امروز در واکنش به بیانیه تهدید آمیز گروه صدر تاکید کرد: نیروهای عراقی تنها کسانی را هدف قرار می‌دهند که خارج از چارچوب قانون سلاح حمل می‌کنند.

وی تاکید کرد: دولت با تمامی کسانی که مخالف قوانین و مقررات عمل کنند، برخوردی یکسان خواهد داشت و هرگز گروه‌های سیاسی را هدف قرار نمی‌دهد.

دباغ تصریح کرد: مخالفت ما با کسانی است که قوانین را نقض کرده و امنیت و نظم عمومی را تهدید می‌کنند. وی همچنین هر گونه تماس‌های مستقیم بین دولت عراق و گروه صدر را رد کرد.

سخگوی دولت عراق بار دیگر از گروه صدر خواست تا نسبت به انحلال ارتش المهدی وارد عمل شود. وی افزود: کشور را نمی‌توان با دو ارتش اداره کرد. در حال حاضر دولت عراق ارتش توانمندی در اختیار دارد.

از سوی دیگر، صلاح العبیدی سخنگوی رسمی گروه صدر، در گفت‌وگو با روزنامه‌ الشرق الاوسط، چاپ لندن، مذاکرات بین گروه صدر و دولت عراق را با توجه به مشکلات بوجود آمده در استان بصره و شهرک صدر رد کرد. وی در عین حال تاکید کرد: برخی میانجی‌گرهای عراقی در تلاش هستند تا اختلافات موجود بین دولت و گروه صدر را حل و فصل کنند.

العبیدی خاطر نشان کرد: گروه صدر از هر گونه میانجی‌گری که تضمین کننده اجرای درخواست‌های 9 گانه این گروه باشد، استقبال خواهد کرد؛ اما هیچ گونه مذاکره‌ای را خارج از این چارچوب نخواهد پذیرفت.

این مقام گروه صدر تاکید کرد: چنان چه دولت سعی دارد با هدف قرار دادن اعضای گروه صدر از فرصت از بین بردن و عدم پاسخگویی به درخواست‌های این گروه استفاده کند، باید بداند که این اقدامات به ایجاد بحران جدید منجر خواهد شد. وی خاطر نشان کرد: منحل ساختن ارتش المهدی تنها به دست مقتدی صدر رهبر گروه صدر انجام پذیر است.

غفران الساعدی نماینده گروه صدر در پارلمان عراق نیز به روزنامه الشرق الاوسط گفت: این گروه هرگز از درخواستش مبنی بر انجام مذاکرات مسالمت آمیز و رایزنی‌های سیاسی جهت حل بحران عقب نشینی نکرده است.

وی تاکید کرد: متاسفانه به شرایطی رسیده‌ایم که احساس ناامیدی می‌کنیم و دولت هم چنان بر انجام عملیات‌های نظامی پافشاری دارد.

الساعدی تصریح کرد: تمامی مذاکرات مسالمت‌آمیز با شکست روبرو شد و تنها نتیجه‌ای که دولت عراق از مذاکراتش با گروه صدر گرفت، تاکید بر منحل ساختن ارتش المهدی بود.

وی عنوان داشت: چرا دولت عراق بین شبه نظامیان موجود در نیروهای دولتی فرق می‌گذارد و طرح خلع سلاح را مختص به ارتش المهدی کرده است؟

از سوی دیگر، سخنگوی نیروهای انگلیسی در جنوب عراق، عملیات نیروهای عراقی با حمایت نیروهای چند ملیتی در بصره را مهمترین رویداد از سال 2003 تاکنون در این منطقه دانست.

وی تاکید کرد: بصره هم اکنون به جایگاه واقعی‌اش نزدیک می‌شود و ساکنان این منطقه نیز نسبت به تحقق این امر خوشبین هستند.

یک مقام امنیتی پلیس دیوانیه نیز از کشف 16 جسد بدون سر در منطقه الشنافیه در 80 کیلومتری غرب دیوانیه خبر داد.

بر اساس این گزارش، اجساد مذکور که آثار شکنجه روی آنها مشاهده می‌شد برای تشخیص هویت به پزشکی قانونی وابسته به مرکز پلیس الشنافیه انتقال داده شدند.

در همین حال، خبرگزاری رویتر گزارش داد: 9 دانشجو و راننده‌ی آنها امروز و هنگامی که مردان مسلح در یک ایست بازرسی جعلی خودروی آنها را متوقف کردند،‌ در بعقوبه واقع در شمال بغداد ربوده شدند.

پلیس اعلام کرد که افراد مسلح در این حمله هم‌چنین مرد دیگری را که سوار بر یک خودرو بود ربودند و تمامی این افراد را به مکانی نامعلوم منتقل کردند.

دانشجویان در حال بازگشت به دانشگاه‌ دیالی پس از تعطیلات آخر هفته بودند.[بیشتر]

کد خبر 49367

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز